velayati.ir

تعداد بازدید: ۲۱۰۷
پ
کد خبر: ۲۹۶۶
تاریخ انتشار: پنجشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۲ - 21 December 2023

چهل و چهارمین جلسه کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران به ریاست دکتر ولایتی برگزار شد

چهل و چهارمین جلسه فرهنگ و تمدن اسلام ایران به ریاست دکتر ولایتی و با حضور مسئولان دولتی و فرهنگی شهرستان شاهرود از جمله دکتر جلالی فرماندار، دکتر سمیعی رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود، دکتر نظری رییس اداره میراث فرهنگی شاهرود و سایر اعضاء برگزار شد.
در ابتدای جلسه دکتر ولایتی بر اهمیت فرهنگ و تمدن اسلامی و ایرانی تاکید کرد و گفت: فرهنگ و تمدن در ایران و از جمله در شهرستان شاهرود دارای اهمیت ویژه‌ای است و ما در این شهرستان مفاخر بزرگی داریم که یکی از ویژگی‌های بارز این شهرستان محسوب می‌شود.
رییس کمیته فرهنگ و تمدن با توجه به اهمیت علم در دین اسلام تصریح کرد: علم در قرآن کریم، احادیث و همچنین فرهنگ ایرانی اسلامی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و باید به این مهم و توسعه علم در تمامی زمینه‌ها توجه و برنامه ریزی نمود و وجود مراکز بسیار ارزشمند علمی و دانشگاهی در سابقه تمدنی ایران اسلامی از جمله در جندی شاپور و ربع رشیدی به عنوان کهن‌ترین شهر‌های دانشگاهی نمونه‌ای از این جایگاه است.
دکتر ولایتی افزود: ظرفیت‌های ارزشمند، مردم فرهیخته و غیور نسبت به فرهنگ و تمدن اسلام و ایران و مدیران دلسوز و کارآمد شهرستان شاهرود زمینه‌های لازم برای بهره برداری بهینه از امکانات و توسعه ظرفیت‌ها را به همراه برنامه ریزی دقیق فراهم نموده است.
در ادامه جلسه موضوعات مرتبط با اجرایی شدن طرح راهگذر حکمت و عرفان اسلامی و همچنین آخرین اقدامات انجام شده در خصوص کنگره بین المللی جندی شاپور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در بخش دیگر این نشست، بحث انتقال مفاهیم فرهنگ و تمدن با استفاده از ظرفیت‌های شبکه شاد آموزش و پرورش مورد طرح و بررسی قرار گرفت.
دکتر نوید دبیر کمیته فرهنگ و تمدن اسلامی هم در سخنانی بر ضرورت پیگیری جدی اقدامات اجرایی در خصوص طرح راهگذر حکمت و عرفان اسلامی از بلخ تا خوی که مرکز ثقل آن در استان سمنان به ویژه شهرستان شاهرود (موطن بایزید بسطامی، شیخ ابوالحسن خرقانی، شیخ عمادالدین، پیر اردیان، پیر میشی، ابن یمین فریومدی، شیخ حسن جوری و ...) قرار دارد مواردی را ارایه نمود و تصریح کرد: باید از همه ظرفیت‌ها در شناساندن فرهنگ و تمدن اسلامی- ایرانی استفاده کرد
دکتر جلالی فرماندار شاهرود هم در گزارش خود تصریح کرد: شهرستان شاهرود دارای ظرفیت‌های فرهنگی، تاریخی و گردشگری بسیاری است که با توجه به این ظرفیت‌ها می‌تواند به یک قطب گردشگری قوی تبدیل شود.
رییس دانشگاه آزاد شاهرود نیز بر اهمیت مباحث فرهنگی و فرصت‌های گردشگری که در این شهرستان وجود دارد تاکید کرد و گفت:دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود در زمینه‌های فرهنگی اقدامات خوبی انجام داده است و بنا دارد که در عرصه فرهنگی، عرفانی و تمدن اسلامی نیز اقدامات موثری را برنامه ریزی نماید
در این جلسه پیشنهاد‌هایی از جانب اعضا برای احیای ابنیه با رویکرد حفظ و احیای مواریث حکمت و عرفان اسلامی و دعوت از خیرین در شاهرود برای استفاده از ظرفیت‌های استان سمنان و شهرستان شاهرود در گسترش فرهنگ و تمدن اسلامی ایرانی و همچنین احداث یک باغ حکمت و عرفان اسلامی در این منطقه ارائه گردید.
ارائه پیشنهاد‌ها درخصوص ظرفیت مجتمع علمی، فرهنگی و تاریخ ربع رشیدی و نیز تبادل نظر درخصوص روش‌های باززنده سازی و شناساندن این شهرک مهم دانشگاهی در تبریز به عموم جامعه به ویژه نسل جوان از دیگر مباحث مهم مطرح شده در جلسه بود.
همچنین، در این جلسه مسئولین کارگروه‌های آموزش، فرهنگ عمومی و حفظ و احیای مواریث به ارائه گزارش فعالیت‌های خود پرداختند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
پربیننده ها