velayati.ir

تعداد بازدید: ۷۱۴۳
پ
کد خبر: ۱۵۷
تاریخ انتشار: شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ - 11 May 2013
متن کامل بیانیه دکتر ولایتی پس از حضور در ستاد انتخابات:

دولت متمم با 5 ویژگی شاخص تشکیل می دهم

اينك آمده‌ام تا در پرتو آموزه‌های امام خمینی(ره) رهبر جاودانه انقلاب و رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای همه همت خود را برای صیانت از منافع ملت ایران و سربلندی ایران و ایرانی در همه عرصه ها به کار بندم.
پایگاه اطلاع رسانی دکتر ولایتی:

متن کامل بیانیه دکتر ولایتی پس از حضور در ستاد انتخابات کشور، به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

"الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمدٍ و اله الطاهرین"

علي اكبر ولايتي امروز براي نام نويسي به ستاد انتخابات وزارت كشور آمده است تا اگر ان‌شاءالله شوراي محترم نگهبان صلاحيتش را احراز كند، رسماً در رقابت هاي انتخابات رياست جمهوري شركت كند و آنگاه اگر مردم شريف ايران به من اعتماد كردند، تلاش مي كنم تا شايسته اعتمادشان باشم.

برداشت من اینست که باتوجه به شرایط کشور و انقلاب اسلامی، امروز بیش از هر زمان دیگری به دولتی با ویژگیهای متفاوت و متناسب شرایط امروز نیازمندیم تا بتواند نابسامانی‌های داخلی از جمله حوزه اقتصادی و اجتماعی و مشکلات سیاست خارجی را با سرپنجه تدبیر حل کند.

نام این دولت را دولت « متمّم » گذاشته ام .

به دو دلیل :

الف) واقعاً در کشور ما اصل ملت است و دولت فرع آن باید باشد ، محور ملّت است و دولت نقش متمم و خدمتگزار ملّت را دارد.

ب)  دولتی که انشاءالله تشکیل می دهم 5 ویژگی خواهد داشت :

1- اعضای دولت آینده باید "متدیّن" باشند. خدا ترسی مهمترین اصل است. اگر تقوا وجود داشته باشد،ریشه فساد اقتصادی خشک خواهد شد.یعنی مبنای مبارزه با فساد،خدا ترسی است.

-    آدمهای انقلابی با خدا ترسی، استحاله و منحرف نمی شوند و اصلاً  بدون خدا ترسی انقلابی بودن ارزشی ندارد.

-    اگر خدا ترسی وجود داشته باشد، دولت خود را نوکر ملت می داند. چرا که خدمت به خلق بالاترین عبادتهاست.

-    اگر رئیس جمهور و ارکان دولت خدا ترس باشند،با بیت المال و حقوق ملّت، بازی سیاسی نمی‌کنند.

-    اگر خدا ترس باشیم، دعواهای حاشیه ای در کشور ایجاد نمی شود تا دودش به چشم مردم برود.

-     خدا ترسی موجب می شود که مسئولین در پی فریب مردم نباشند و ارزشهای اسلامی و انقلابی بازیچه سیاست بازان نشود.

-    مبناي هر حركت فرهنگي، خدا ترسي است كه موجبات بهره گيري از آموزه هاي اصيل اسلامي و تقويت فرهنگ اصيل ايراني را فراهم مي آورد، خانواده به عنوان ركن اساسي جامعه را تحكيم مي بخشد و جايگاه والاي بانوان در عرصه هاي مختلف  و استيفاي حقوق آنان را تضمين مي‌نمايد.

2) ویژگی دوّم دولت من" تجربه " است . دولت کلاس اکابر نیست که اشخاص تازه کار وارد شوند و سیاه مشق بنویسند و مرتب اشتباه کنند، چون اشتباه در سطوح بالا، صدمات زیادی‌به مردم می زند. دولت کلاس انشاء نیست که فقط حرف و وعده نصیب مردم شود، کلاس حساب است. باید با حساب و کتاب حرف زد و این تخصّص و تجربه می خواهد .

لذا اعضای کابینه افرادی با تجربه خواهند بود که بتوانند و بدانند در شرایط سخت و بحرانی چگونه تصمیم بگیرند و چگونه عمل کنند و مرتب سیاست ها را عوض نکنند. روی تصمیم گیری ها فکر می‌کنند، از اندوخته تجربی خود استفاده می کنند و وقتی تصمیمی را اتخاذ کردند و اعلام نمودند،مردم و مخاطبین داخلی و خارجی به آن اطمینان می کنند.

من بسیاری از کشورهای جهان را دیده ام و با روشهای حکومتی آنها آشنا هستم. دولتهایی موفق بوده اند که زندگی قابل پیش بینی و مطمئن و امن، توأم با رفاه را برای مردم فراهم کردند. سرمایه گذار وقتی سرمایه گذاری می‌کند که بداند در دراز مدت چه شرایطی در کشور حاکم است.

دانش آموز و دانشجو رشته خود را در شرایط قابل پیش بینی انتخاب می‌کند و همینطور سایر گروهها نیاز به اعتمادسازی دارند. یک زندگی قابل پیش بینی به دو رکن نیاز دارد : 

الف - قانون گرائی: دولتی که می خواهد عدالت را محقق کند باید قانونگرا باشد تا همگان بتوانند زندگی خود را در چارچوب قانون سامان دهند و مطمئن باشند که ضامن تأمین عدالت یعنی قانونگرائی فضای حاکم بر جامعه می باشد .

ب‌-     ثبات‌ در تصمیمات دولت:به گونه ای که هر روز تغییر نکند. این امر نیازمند مردانی عالم، آگاه، مصمّم و با تجربه است.

 3) کابینه من افراد"متخصص"و متعهد به نظام را به همکاری دعوت می‌کند. امروز بحمدالله جمهوری اسلامی از سطح نخبگی قوی برخوردار است. وزراء و سایر مسئولین باید تسلط تخصصی در رشته خود داشته باشند وگرنه تصمیم های نسنجیده‌و زیان بخش می‌گیرند یا‌ در یک توافقنامه ‌با کشورهای ‌دیگر یا بین‌المللی سر او ‌کلاه می‌گذارند.

نمی شود رفاقت و مطیع بودن وزیر و مسئول را مبنا قرار داد. نسل جوان متخصص ما امروز ظرفیت ملّی‌کشور هستند،بی اعتنائی به متخصص ها و جوانان نخبه و تحصیل کرده و پر‌تحرک، محروم ساختن ملّت از ظرفیت ذهنی نخبگان است.

4) "معتدل بودن" شاخصه چهارم کابینه من است. افراطی گری به انسجام ملّی و همبستگی اسلامی و انقلابی کشورمان لطمه می زند. قطعاً افراطی گری موجب تنش در جامعه شده و بین آحاد مردم اختلاف ایجاد می کند. در صحنه بین المللی که زیان های آن چند برابر است.

معقول بودن به معنای غیر انقلابی بودن نیست، معتدل بودن مقابل افراطی گری است. امام خمینی(ره) یک فیلسوف بود، یک عارف بود، یک فقیه بود که مبنای حرکت فکری ایشان عقلانیت و اعتدال بود. افراطی گری ریشه در جهل دارد.

پیشرفت اسلام در سده های مختلف در پرتو عقلانیت رخ داد که تمدن بزرگ اسلامی را سامان بخشید.چه در صحنه داخلی و چه درصحنه منطقه ای و چه در صحنه بین المللی، عقلانیت و اعتدال زوج مکمّل و ضروری هستند.افراد می توانند اختلاف نظر داشته باشند،دولتها می توانند با یکدیگر اختلاف داشته باشند ولی تمام تلاشها باید این باشد تا اختلاف ها را کاهش داد و کلید این کار مذاکرات ‌و مراودات عاقلانه و رفتار متعادل است. با افراطی‌گری اختلافات تبدیل به دشمنی می‌شود.

تندروی های اخیر منطقه نشان می دهد که چقدر خسارت به عالم اسلام وارد شده است. اظهارات سیاسی چه در عرصه داخل و چه خارج باید از سر تدبیر و عقلانیت باشد. عزّّت، حکمت و مصلحت که رهبری معظم انقلاب مبنای کار سیاست خارجی قرار داده اند، از طریق اعتدال و عقلانیت سامان می یابد.

5) دیگرخصوصیت مهم کابینه من "مشورت پذیری" است. انسانها هر چقدر متخصص و با تجربه باشند نمی توانند ادعا کنند که انسان کاملی هستند.اینکه ‌یک نفر یا یک‌‌گروه بخواهد بدون توجه و رایزنی با متخصصین، همه تصمیمات مهم کشور را اتخاذ کند،ممکن است سرعت در تصمیم‌گیری را زیاد کند،ولی دقت آنها را کم و احتمال خسارت های بزرگ را بیشتر می‌نماید.

دولت اگر نسبت به بدنه متخصص ملت احساس بی نیازی بکند به روزمرگی می افتد.
تصمیم دارم که انشاءالله سیستمی ایجاد کنم که دولت آینده در هر بخش اجرائی با کانونهای تخصصی و انجمن های علمی ارتباط تعریف شده داشته باشد. 

دولت متمم ضمن اینکه فرع بر اصل ملت است از حروف اوّل این پنج ویژگی شکل یافته است:

متدین ، تجربه دار، متخصص، معتدل و مشورت پذیر



تجربه و تخصص اينجانب در حوزه سياست خارجي است.بسياري ازصاحب نظران در حوزه هاي اقتصاد و سياست بر اين باورند كه ساماندهي به سياست خارجي افزون بر آنكه توجه به يكي از اصلي ترين مولفه هاي امنيت ملي است، همچنين مي تواند به حل پاره‌اي از مشكلات اقتصادي داخلي موثر افتد.

 ملت شریف ایران مستحضر است که دشمنان ما کوشیده اند تا با تحمیل تحریم های ظالمانه و غیر قانونی ایستادگی و پایداری تاریخی این ملت سترگ و خداجوی را نشانه روند. اما عرصه مناسبات بین الملل چنان است که با در پیش گرفتن یک سیاست منطقی و برخوردار از پشتوانه کارشناسی توانمند،می توان بر بسیاری از این مشکلات فائق آمد.

یکی از افتخارات اینجانب مدیریت دیپلماسی کشور در دوران دفاع مقدس است؛ که در خدمت‌ جانفشاني نيروهاي مسلح، پاسداران قهرمان، ارتشيان دلير و ايثارگري خانواده معظم شهدا و جانبازان دلاور قرار گرفت و حاصل آن حفظ تمامیت ارضی کشور،معتبر مانده قرارداد1975‌كه هدف صدام از جنگ لغو آن بود، قطعنامه 598 و اجرای اکثر بندهای آن از جمله تعیین متجاوز توسط دبیر‌کل وقت سازمان ملل متحد و تایید همه اعضای شورای امنیت است.

اينك آمده‌ام تادر پرتو آموزه‌های امام خمینی(ره)رهبر جاودانه انقلاب و رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای  همه همت خود را برای صیانت از منافع ملت ایران و سربلندی ایران و ایرانی در همه عرصه ها به کار بندم.

صیانت از دستاوردهای ملت شریف  ایران اسلامی در همه حوزه ها به ویژه انرژی صلح آمیز هسته ای هدف و وظیفه ماست.این هدف باید با کمترین هزینه محقق شود.به حداقل رسانیدن این هزینه ها وظیفه دیپلماسی فعال ، پویا و خردمند است .

طبیعتاً مردم شریف ایران از بنده انتظار دارند مساله پوشش بیمه و خدمات دارو و درمان را چاره کنم تا کرامت انسانی محفوظ بماند.

تلاش خواهيم كرد تا انشاء الله همانطور که در قانون اساسی آمده است در یک برنامه معقول و زمان بندی شده برخورداري ملت شريف ايران از درمان رايگان محقق شود. ساماندهی و واقعی کردن بیمه های موجود که به شدت نارسا و ناقص می‌باشد و توسعه شبکه بهداشتی و درمانی و تکمیل سامانه پزشک خانواده و سیستم ارجاع از جمله بخشهاي  این هدف راهبردی است.

در این فرصت به این مختصر بسنده می کنم و اعلام می دارم که با اتکال به عنایات پروردگار متعال چشم امید به یاری همه اقشار ملت عزیز ایران دارم.

ان الله مع الصابرين
والسلام عليكم و رحمه الله

متن بیانیه دکتر ولایتی به زبان انگلیسی

بسم الله الرحمن الرحیم
الحمد لله رب العالمین و صلی الله علی محمدا و اله الطاهرین

Today Ali Akbar Velayati is here at the Ministry of Interior  to formally sign in. Should the Guardian Council approves my liability then I will officially run for the presidential seat.  And if the noble people of Iran entrusted me this responsibility then I shall do my best to deserve their confidence.
My Understanding, from the prevailing situation in the country and the revolution, is the need, more than any other time, for a government with specific potentials and efficiency that can tackle the domestic problems in the society and economy as well as foreign policy. I have two reasons for choosing the name of "Government of MOTAMAM(Supplementar): "متمم  M O TA MA M” (M for motedayyen meaning religiously committed; T stands for Tajrobeh meaning Experience; M stands for Motekhasses meaning Experts and M stands for Mashveratpaziri(advisable)
A)    As a matter of fact, in our country "people” have priority to the government. People are masters and the government plays a serviceable role for the people.
B)    The Government will have 5 particular principles:
1-    Member of my Cabinet should be committed. To be God fearing should be the most important principle of my colleagues. Committed authorities will uproot economic corruptions. Revolutionaries will not divert from the right path, thus being revolutionary without commitment is meaningless.
- A God-fearing government is committed to serve people; thus to serve people is the best way of worship.   
-Should the president and the government elements, be God-fearing, then they will not compromise the rights of the people for political considerations and personal gain.
                - To be God-fearing will save authorities from deceiving people and sacrificing Islamic and revolutionary values
2- A "Cabinet of Experience” is the second hallmark of my cabinet. Statecraft and execution of duties should not be seen as school assignment, it is not a place to gain experience, but rather it is a place to put expertise into practice. People will pay a high price for miscalculations and mistakes of the officials. The government is not a composition class to give promises and lip service to people, but rather it is a place for serving our countrymen and where accountability is  highly regarded.
Obviously, cabinet members will be formed by experienced and able people, those who can make right decisions in trying times rather than changing policies to accommodate certain groups or factions. They should put into practice their knowledge and expertise to build confidence so people at home and abroad would gain their trust.
I have visited many countries and I am quite familiar with their systems of government. Those governments have been successful who have provided education, welfare, security, and a promising future for their people.
Investors will invest in a stable country.
University students would study in academic fields that would secure future for them. A secure life needs two factors:
A- Rule of Law- A government that wishes to realize justice should obey the law so that people could organize their lives according to laws and rest assured that the rules of law  will be administered throughout the country.
B- Respect in the decisions of the government needs elite, wise, experienced and determined people to contrive such policies and their execution.
2-    My cabinet will welcome experts and committed people for cooperation. Thank God, our country today enjoys a good level of expertise. Ministers and other high ranking officials should be well-experienced in their field in order to avoid premature decisions and should be able to support the interests of the people when dealing with other countries or international bodies. Nepotism, favoritism and cronyism must not be the basis to choose members of the cabinet or high-ranking official. Our young generation’s expertise is our national potentials and ignoring the services of these young dynamic and  gifted men and women would result into depriving people of their God given gift and would be regarded as a treason.
4-Moderation is the fourth hall mark of my cabinet. Extremism will harm national unity, Islamic solidarity in particular and the whole country in general. Obviously extremism will breed tension in the society and will create disparity among people. Moreover its damages on international aspect are grave. Rationality is not against revolution. Moderation is opposite extremism. Extremism roots in ignorance. Imam Khomeini(ره) was a philosopher, a mystic, a jurisprudence whose philosophy was based on rationality and moderation.
Advancement of Islam in the past centuries was materialized as a result of its rationality which formed Islamic civilization. Moderation and rationality in internal, regional or international arena are complementary to each other. People, government can have differences but efforts should be taken to overcome them or at least minimize them and the key to do so is holding talks and having reasonable and moderate behavior. Extremism will turn differences into hostility. Extremism in the region blew a
Making political statement at home or abroad should be according to mature policy and rationality. Honor, dignity and              are set as the foundation of foreign policy which will be practical
5- Other important hall mark of my cabinet is its responsiveness. No one can claim to be a complete man, although he is experienced or expert. A person or a group may make important decisions for the country in a shorter period of time, but the risks to make wrong decisions are high.  
I am going to establish a system that the executive branches of the future government enjoys a well-defined relation with scientific centers and technical bodies.
The Supplementary Government has five particularities:
Committed, Experienced, Expert, Moderate and Advisable

My experience and expertise is in Foreign Policy. Many critics and experts in the fields of economy and politics are of the opinion that a successful foreign policy which is one of the crucial factors of national security can help to resolve some of the economic problems.
Our noble people of Iran are well aware of the enemy’s efforts to impose suppressive and illegal sanctions to challenge the historical resistance of this great and God-Seeking people. But international relation scene provides the opportunity for a rational foreign policy backed by an able expertise to overcome many of the problems. I am proud to have been at the helm of Iran foreign policy during the sacred defense, which was at the service of the brave armed forces, valor Sepah and the sacrificing of respective  families of martyrs disabled veterans which resulted to restoration of the total territory and territorial integrity of our country. Re-validation of the 1975 treaty which was unilaterally violated by Saddam, implementation of most of the Resolution 598, such as the recognition of the aggressor by the then UN Secretary General and the rest of the Security Council Members.
I am here to put into practice what I have learned from the late Imam Khomeini and the honorable leader of the revolution; His Highness Ayat-ul-Allah Khamene ei and to safeguard the national interest of Iranian nation and the dignity of Iran and Iranian in every aspect.
Safeguarding the achievements of the noble people of Iran in general, and peaceful use of Nuclear Energy in particular. These goals should be materialized with the lowest expense. To minimize these costs will be achieved through a dynamic, active and wise diplomacy.
Naturally our dear nation expects me to find solutions to  the national health care so that the dignity and the honor of the Iranian people are preserved. We shall materialize a free health care service for all as stipulated in the constitution. Readjusting the existing health insurances, which is totally inefficient and incomplete. Expansion of the health care network as well as finalizing the family doctor system and referral system are parts of this strategic goal.
I avail myself of this opportunity   to state that by reliance on the Grace of Allah need the people support.

Assalam un-Alaykom va Rahmat-ul-Allah



نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۳
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
21 ارديبهشت 1392 - 16:14
سلام و درود خدا بر دکتر ولایتی
ان شاالله ایشون رییس جمهور آینده نظام جمهوری اسلامی ایران با رهبری مدبرانه ی حضرت آیت الله خامنه ای خواهد بود
مجتبی از تهران
Iran, Islamic Republic of
21 ارديبهشت 1392 - 19:55
و اما كسى كه از ايستادن در برابر پروردگارش هراسيد و نفس خود را از هوس باز داشت (۴۰) پس جايگاه او همان بهشت است (۴۱)
(سوره ۷۹: النازعات)

چه نکته بسیار مهمی آقای ولایتی متذکر شدن؛
اینکه بدون "خدا ترسی" ارزش‌های دیگه از جمله "انقلابی بودن" ارزشی ندارد و ارزشهای اسلامی و انقلابی مورد انحراف و یا بازیچه قرار می‌گیرند.

با آرزوی موفقیت برای تمام مؤمنین راستین...
هموطن
Iran, Islamic Republic of
21 ارديبهشت 1392 - 20:15
درود بر دکتر ولایتی و به امید موفقیت شما در انتخابات ریاست جمهوری
عبداللي
Iran, Islamic Republic of
22 ارديبهشت 1392 - 08:57
بسيار عالي اقاي دكتر حتما با اين شيوه ادامه دهي رضايت مردم راجلب خواهي كرد موفقيت شما از خداوند منان خواستارم
امیدازمشهد
Iran, Islamic Republic of
22 ارديبهشت 1392 - 15:41
سلام
امروز ایران اسلامی به فردی متفکر مانند دکتر ولایتی نیازمند است.در جایگاه ریاست جمهوری باید شخصی قرار گیرد که از قدرت تفکر وتحلیل مسائل پیچیده به خوبی برآید.
به امید موفقیت این مرد بزرگ
بهزاد
Iran, Islamic Republic of
27 ارديبهشت 1392 - 16:42
منم با نظر آقا امید مواافقم.....ایران الان فقط به دکتر ولایتی نیاز دارد والسلام
موفق باشید
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: